Lydspor 1-3. klasse

– leg med lyd i bibelske fortællinger

Målgruppe: 1.-3. klasse
Fag: Musik, kristendomskundskab
Omfang: 8-12 lektioner
Aktiviteter: Kirkebesøg, IT-platform LYDMASKINEN 

Musik, eksistens og kristendom hænger tæt sammen. I dette projekt skal elever i indskolingen udforske, hvordan orgelmusik kan udtrykke følelser og stemninger på en anden måde end det talte sprog. Indgangen til arbejdet er et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne hører,hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, melankoli og eufori. På skolen arbejder eleverne med fem udvalgte bibelfortællinger, som alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål: Noa, Jonas, Moses, Maria-historien og Den lamme i Kapernaum.Eleverne kommer således til at udforske sammenhængen mellem

  • bibelfortælling
  • tilværelsesspørgsmål
  • kirkens musikalske udtryk

Til projektet er udviklet en IT-platform, hvor eleverne online sampler deres egen musikfortælling af effektlyde og stumper af orgelmusik. Desuden indgår der i projektet en nytegnet animationsfilm, der tematiserer arbejdet med de centrale tilværelsesspørgsmål gennem musik og lyd.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning og baggrundsstof om æstetiske lærerprocesser
  • Animationsfilm
  • Login til et online lydprogram
  • Lydsang skrevet til projektet